Co to jest służba bezpieczeństwa i higieny pracy?
Służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, stanowią wyodrębnione komórki organizacyjne jednoosobowe lub wieloosobowe [§ 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 roku w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 ze zmianami)].
Kiedy pracodawca ma obowiązek utworzenia służby BHP?
Zgodnie z § 1 ust. 3 i 4 cytowanego powyżej rozporządzenia, pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Z kolei pracodawca zatrudniający ponad 600 pracowników zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej 1 pracownika służby bhp na każdych 600 pracowników. Jednocześnie pracodawca, u którego na stanowiskach pracy występują maszyny i urządzenia albo procesy pracy, które mogą się wiązać z ryzykiem wypadku przy pracy, powinien – bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników - zlecić wykonywanie zadań służby BHP uprawnionej osobie lub ukończyć kurs okresowy dla pracodawców wykonujących zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zdobyć odpowiednie wykształcenie kierunkowe z zakresu BHP.
Czy zadania służby BHP można powierzyć komuś spoza zakładu pracy, np. jakiejś firmie?
Owszem, pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Może to być jednak osoba spełniająca określone w przepisach warunki kwalifikacyjne.
Jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba wykonująca zadania służby BHP?
Może to być osoba, która była zatrudniona na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 5 lat, albo osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy, wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jakie są zadania służby BHP?
Są one dość szczegółowo określone w § 2 ust. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 roku w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 ze zmianami). Należą do nich:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, oraz osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę,
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzanych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
- sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawiera