Co to jest służba bezpieczeństwa i higieny pracy?
Służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, stanowią wyodrębnione ko­mórki organi­zacyjne jednoosobowe lub wielo­osobowe [§ 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 roku w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 ze zmianami)].

Kiedy pracodawca ma obowiązek utworzenia służby BHP?
Zgodnie z § 1 ust. 3 i 4 cytowanego powyżej rozporządzenia, pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pra­cowni­ków tworzy wieloosobową lub jednooso­bową ko­mórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Z kolei pracodawca zatrudniający ponad 600 pracowni­ków zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy co naj­mniej 1 pracownika służby bhp na każdych 600 pra­cowników. Jednocześnie pracodawca, u którego na stanowiskach pracy występują maszyny i urządzenia albo procesy pracy, które mogą się wiązać z ryzykiem wypadku przy pracy, powinien – bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników - zlecić wykonywanie zadań służby BHP uprawnionej osobie lub ukończyć kurs okresowy dla pracodawców wykonujących zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zdobyć odpowiednie wykształcenie kierunkowe z zakresu BHP.

 

Czy zadania służby BHP można powierzyć komuś spoza zakładu pracy, np. jakiejś firmie?
Owszem, pracodawca może powierzyć wykony­wanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Może to być jednak osoba spełniająca określone w przepisach warunki kwalifikacyjne.

 

Jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba wykonująca zadania służby BHP?
Może to być osoba, która była zatrud­niona na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 5 lat, albo osoba posiadająca zawód tech­nika bezpieczeństwa i higieny pracy, wyższe wykształcenie o kierunku lub specjal­ności w zakresie bezpieczeń­stwa i higieny pracy albo studia pody­plomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Jakie są zadania służby BHP?
Są one dość szczegółowo określone w § 2 ust. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 roku w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 ze zmianami). Należą do nich:

  1. przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeń­stwa i higieny pracy, ze szcze­gólnym uwzględ­nieniem stanowisk pracy, na których są zatrud­nione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko pier­sią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, oraz osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w za­kładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez praco­dawcę,
  2. bieżące informowanie pracodawcy o stwier­dza­nych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnio­skami zmierzającymi do usu­wania tych zagro­żeń,
  3. sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy za­wiera